Menopauza i Nadwaga…

Wiele kobiet zbliżających się do wieku menopauzalnego jedyne czym się przejmuje to faktem że zwykle przybywa nam kilku kilogramów a to zdecydowanie nie jest najgorszy problem. Zwykle zmieniasz tryb życia oraz jego styl. Lata już nie te a wiele lat byle jakiego jedzenia i szkodliwego środowiska robią swoje. Stajemy się mniej aktywni i dlatego przybieramy na wadzę w pewnych częściach ciała. Najczęściej są to okolice brzucha i bioder, czyli miejsca, które jest najtrudniej odchudzić.

Prawdą jest, że na wzrost wagi podczas menopauzy mają na pewno zmiany hormonalne. Taka kobieta przestaje miesiączkować, a jej organizm produkuje dużo mniej żeńskiego hormonu – estrogenu. To wszystko powoduje, że ciało takiej kobiety zaczyna się zmieniać i zaokrągla się w niektórych miejscach. Kobiety w wieku rozrodczym nie mają takich problemów. Jednak dojrzałe kobiety powinny kontrolować swoją wagę ponieważ nadmiar tłuszczu w niektórych częściach ciała może prowadzić do chorób serca. Zarówno mężczyźni jak i kobiety tyją w starszym wieku ponieważ metabolizm zwalnia i tkanka mięśniowa zamienia się w tłuszczową. Z tego wynika, że jeśli nie podejmiemy decyzji i nie zmienimy swoich nawyków żywieniowych, to będziemy w wiekiem przybierać na wadze. Osoby po 50tce nie potrzebują aż tylu kalorii co młodsze pokolenia. Ginekolodzy czasami przepisują kobietą kurację hormonalną  po to, żeby zwiększyć produkcję estrogenu. Wiele kobiet było zaskoczonych, ponieważ przyjmowanie hormonów nie spowodowało u nich przyrostu masy ciała. Czasami zdarza się, że na początku kuracji mają wzdęcia i czują, że ich organizm zatrzymuje dużo wody, ale są to chwilowe niedogodności. Po kilku dniach wszystko wraca do normy. Niestety niektóre badania wykazują, że kuracja hormonalna zwiększa prawdopodobieństwo występowania raka piersi.

Jeśli  jesteś w okresie menopauzy i czujesz, że przybierasz na wadze, to możesz sobie pomóc na kilka sposobów:

– Dużo produktów wysoko-błonnikowych oraz minimum cukrów.

– Zadbaj o regularny ruch. Wystarczy już minimalna jego ilość. Oczywiście z wiekiem tych aktywności wymuszanych obowiązkami jest coraz mniej ale spróbuj znaleźć jakieś zajęcie aby mimo wszystko te 30 min dziennie się poruszać

–  Dbaj o swoje mięśnie rąk i nóg, pomoże Ci w tym jazda na rowerze stacjonarnym, albo normalnym.

– Zaakceptuj to, że Twoje ciało się zmienia i starzeje. Ćwiczenia pomogą Ci schudnąć, ale nie przywrócą już dawnej jędrności ciała ani nie wróci dawna kondycja. Nie chodzi o to aby się katować ale postaraj się zadbać o minimum.

Jeżeli masz jakieś dolegliwości albo stawy nie są już pierwszej świeżości, umów się na wizytę do lekarza i po przeprowadzeniu wnikliwego wywiadu lekarskiego ustalcie razem jaka forma ruchu będzie dla Ciebie najlepsza…

Leave a Reply