Postmenopauza i co dalej?!


Jest to czas kiedy żegnamy się z miesięcznym krwawieniem ale i okres gdzie nadal zwykle jesteśmy aktywne społecznie i zawodowo. Jest to moment gdzie nie ma już omijania zielarni, sklepów ze zdrową żywnością, szerokim łukiem a czas gdzie trzeba się zastanowić nad swoim zdrowiem. W tym czasie musimy o siebie szczególnie dbać i zmienić styl życia na zdrowszy, aktywniejszy.

Postmenopauza jest okresem rozpoczynającym się po ostatniej miesiączce w życiu kobiety – jest to czas, kiedy jajniki po raz ostatni (za założenia) podejmują prace wytwarzania jajeczka. Jeśli zauważysz że mija ok. rok czasu a u Ciebie nie wystąpiło krwawienie a nawet plamienie, to możesz założyć, że właśnie przechodzisz pierwszy rok postmenopauzy. Zwykle bardzo późno można stwierdzić, że to już ten moment gdyż, jest charakterystyczna dla tego okresu życia nieregularność występowania miesiączki. I to właśnie dlatego potrzebny jest dość długi okres, aby móc stwierdzić, że cykl płciowy ustał.

Są wśród nas kobiety które w wyniku różnych schorzeń czy powikłań musiały poddać się zabiegowi histerektomi a co za tym idzie nie mają one miesiączki więc okres postmenopauzalny diagnozowany jest na podstawie badania krwi. W wynikach zauważa się wysoki poziomu hormonu folikulotropowego w organizmie, który jest charakterystycznym objawem u kobiet w okresie pomenopauzalnym. Pomimo iż z założenia przeszłaś już menopauze, charakterystyczne objawy jak wahania nastroju czy apatia mogą nadal się pojawiać gdyż poziom kobiecych hormonów nie ustala się z dnia na dzień a właściwie może trwać wiele lat. Podstawowa zasada jest taka, że kobieta powinna dbać o siebie zawsze bez względu na to ile ma lat, ale w tym okresie ta dbałość powinna być na bardzo wysokim poziomie. Zainteresuj się sobą, swoimi możliwościami i zainwestuj w siebie. Pamiętaj, że nikt tak dobrze nie zadba o Ciebie jak Ty sama.

Czy dietą mogę coś zdziałać?!

Zdrowa, zrównoważona dieta to podstawa. Zdrowe jedzenie nie oznacza, że jest ono niedobre czy trudne w przygotowaniu. Możesz jeść pysznie, zdrowo, bez odmawiania sobie przyjemności. Ważne aby posiłki pojawiały się regularnie średnio co 3-4 godziny i żeby było ich ok. 5. W tym czasie mamy już inne zapotrzebowanie energetyczne dlatego bardzo ważne jest obserwowanie siebie. Nie zapominaj o regularnych posiłkach nawet jak wydaje Ci się, że nie jesteś godna bo może to doprowadzić do anemii a głodówka przyczynić się może sadku formy a nawet depresji. Nie popadaj ze skrajności w skrajność i również się nie przejadaj bo w tym wieku układ trawienny jak i metabolizm zmniejsza obroty a przez to łatwo o nadwagę.

Słodkościom mówimy TAK ale… Jeżeli je lubisz oczywiście nie odmawiaj ich sobie ale zadbaj żeby to było od czasu do czasu i żeby nie okazało się nagle, że mamy dietę wysoko węglowodanową bo możesz nabawić się cukrzycy. Pochłanianie słodkości w dużych ilościach może wywoływać nie tylko uczucie znużenia czy zmęczenie, ale także powodować zaburzenia dermatologiczne;
W tym czasie kawa, mocna herbata, alkohol mogą źle na Ciebie wpływać więc zanim sięgniesz po kolejny kieliszek zastanów się czy warto bo możesz to dość mocno odchorować.

W okresie postmenopauzy zmniejsza się poziom hormonów (estrogenów), ale odpowiednia dieta w połączeniu z odpowiednimi naturalnymi suplementami zdecydowanie może pomóc..

Korzystaj z azjatyckiej wiedzy i spożywaj produkty bogate w fitoestrogeny. To organiczne związki chemiczne, pochodzenia roślinnego, które zawarte w niektórych produktach działają podobnie jak estrogeny. Są ogólnie dostępne a w formie naturalnych suplementów bardzo dobrze przyswajalne.

Do produktów zawierających fitoestrogeny należą m.in.:

  • soja – w postaci mleka sojowego, tofu, ziaren,
  • siemię lniane,
  • pełne ziarna zbóż,
  • orzechy,
  • jabłka, wiśnie, czereśnie,
  • warzywa strączkowe, np. fasola,
  • pietruszka i marchew

Nie ukrywajmy, starzejesz się i skóra nie wygląda już tak świeżo a nikotyna szczególnie teraz źle wpływa na Twoją cerę.  W krótkim czasie traci elastyczność za sprawą zmniejszonej produkcji koenzymu Q10, staje się szara i po prostu wygląda nie estetycznie. Zastanów się na co Ci to palenie i czy przypadkiem nie dałabyś rady przy dzisiejszych środkach dostępnych bez recepty rzucić.

Lekarz…zło konieczne?! Nie biegaj do lekarza z każdym przeziębieniem, zacznij stosować medycynę naturalną ale o ginekologu nie zapominaj i chodź do niego regularnie. W tym wieku wiele się może wydarzyć dlatego miej świadomość tego, że brak wykonywania standardowych badań, a także brak stałej opieki lekarskiej zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych, chorób serca, zaburzeń układu kostnego czy nowotworów.

Nordic Walking teraz w modzie… Wiele kobiet dopiero w tym wieku uaktywnia się fizycznie. Zadbaj o spacery np. wyciągnij koleżankę na ploteczki. Jeżeli nie masz koleżanek czy kolegów sprawnych ruchowo zainwestuj w kijki do Nordic wal king i maszeruj z samego rana chociaż przez chwilę. Ma to ogromny wpływ na kondycję fizyczna ale i świetnie wpływa na warunki psychiki. Codziennie rano zanim wstaniesz unieś nogi i chwilę rób „rowerek” krew z kończyn spłynie co jest świetną metoda profilaktyki żylaków. Gdy gotujesz rób to „tańcząc”, włącz radio i baw się dobrze, nie dość, że świetnie będziesz się bawić to przemycisz trochę ćwiczeń.

 

Leave a Reply